Dropshipping opiera się na systemie trójstronnym pomiędzy klientem, sprzedawcą i dostawcą. W przypadku zakupu online, klient korzysta ze strony internetowej e-commerce sprzedawcy, który oferuje produkty, których nie ma w magazynie.
W chwili złożenia zamówienia klient dokonuje zakupu u dostawcy, który jest odpowiedzialny za dostawę do klienta. W tym systemie detalistę można zatem przyrównać do usługodawcy odpowiedzialnego za sprzedaż produktu, który nie zajmuje się logistyką. Odpowiada za to dostawca. Ten model działania oferuje sprzedawcy sporą elastyczność i pozwala mu skoncentrować się wyłącznie na sprzedaży.
Dla sprzedawcy , zwłaszcza jeśli jest on przedsiębiorcą, który dopiero zaczyna swoją przygodę z e-commerce, dropshipping ma niewątpliwe zalety, których nie należy pomijać. W dropshippingu, nie musisz inwestować olbrzymiego kapitału początkowego. Możliwe staje się uruchomienie projektu biznesowego z niewielką sumą pieniędzy, co jest wspaniałym sposobem na wprowadzenie małych i średnich przedsiębiorstw na rynek. W rzeczywistości nie ma ryzyka posiadania dużej ilości niesprzedanych produktów. Znakomita jest również możliwość posiadania bogatego i zróżnicowanego katalogu dostępnego od początku działalności. Jest to kolosalna atrakcja dla młodego przedsiębiorstwa.